یاداشت


آموزش هم کالاست، چه برای دولت و چه بخش خصوصی

آموزش هم کالاست، چه برای دولت و چه بخش خصوصی

کالا‌های عمومی به آن دسته از کالا‌هایی اطلاق می‌شود که به خاطر شرایط و ویژگی‌های خاصی که دارند، بخش خصوصی قادر به تولید آن‌ها نیست و یا انگیزه‌ای برای تولید آن‌ها ندارد. امنیت، آموزش و بهداشت را می‌توان در این طیف کالا‌ها طبقه بندی کرد که معمولا توسط دولت‌ها تولید و تامین می‌شوند

چرا بسیاری، کارمندی دولت را به کارآفرینی ترجیح می‌دهند؟/ در پناه دولت!

چرا بسیاری، کارمندی دولت را به کارآفرینی ترجیح می‌دهند؟/ در پناه دولت!

افزایش تقاضاهای استخدام در دولت از سوی گروههای مختلف اجتماعی، هم زمان شده است با تعطیلی کارگاه‌های کوچک و کسب و کارهای شخصی و خانوادگی متعددی که سال‌ها منبع درآمد و تامین کننده معیشت خانوارهای زیادی بوده‌اند.

عدالت آموزشی چیست و بانی آن کیست؟/ مخارج آموزشی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی در ایران و دیگر کشورها

عدالت آموزشی چیست و بانی آن کیست؟/ مخارج آموزشی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی در ایران و دیگر کشورها

بخش خصوصی در همه جای دنیا در حوزه آموزش و بهداشت و حتی امنیت فعال است و متولی خدماتی است که افراد و شهروندان به دلایلی که خود صلاح می‌دانند تقاضا می کنند. بدون شک مردم در تجزیه و تحلیل شرایط زندگی خود و انتخاب مسیرها آزاد هستند و هرگاه تشخیص دهند کالا یا خدماتی وجود دارد که ارزش آن بیشتر از ارزش پولی است که در اختیار دارند، آن را خریداری می‌کنند.

هزینه‌های تحصیل و استاندارد دوگانه مدعیان عدالت آموزشی/ تبعیض را دولت انجام می‌دهد اما تقصیرها متوجه بخش خصوصی است!

هزینه‌های تحصیل و استاندارد دوگانه مدعیان عدالت آموزشی/ تبعیض را دولت انجام می‌دهد اما تقصیرها متوجه بخش خصوصی است!

نکته‌ قابل بحث و بررسی این است که چرا اغلب کسانی که به دنبال عدالت آموزشی هستند، تنها مدارس غیردولتی را نماد بی‌عدالتی می‌دانند و از مجموعه‌هایی مثل سازمان استعدادهای درخشان غافلند؟

آتش فقر در خرمن تحصیل/ یک میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم/ سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، صدرنشین بازماندگان

آتش فقر در خرمن تحصیل/ یک میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم/ سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، صدرنشین بازماندگان

شواهد متقن نشان می‌دهد که فقر اقتصادی در کنار فقدان چشم انداز روشنی از تاثیر تحصیل بر کیفیت زندگی، هم دانش آموزان و هم اولیای آنان را به این باور رسانده است که مدرسه و تحصیل را وانهاده و به دنبال کسب و کاری هر چند کم بازده و مبهم بروند.

مشکل کودکان و نوجوانان در انتخاب الگوهای فکری و  رفتاری

مشکل کودکان و نوجوانان در انتخاب الگوهای فکری و رفتاری

محمد روزبهانی، جامعه شناس                                                                                                                                         کودکان و نوجوانان ارزشها،باورها و طرز فکر خود یا همان  الگوههای ذهنی -رفتاری (شیوه های فکر و عمل کردن)   خور را از چند منبع مهم دریافت و سپس  درونی می کنند. خانواده،مدرسه، دوستان و رسانه ها  افکار و  باورهای کودکان و سپس نوجوانان را شکل می دهند و به مرور این باورها تبدیل به الگوهای ذهنی و رفتاری در کودک و نوجوان می شود.